Duyurular

Ford yine zirvede
Ford,toplam 1.204.600 adet araç satışıyla üst üste 12 yıldır zirvedeDevamını Gör..


Ekovitrin Medya Grubu, Budan Şirketler Grubu yönetim kurulu başkanı Celal Budan ile yapmış olduğu ropörtajda şirketimiz hakkDevamını Gör..

Ken Block Snowkhana
Need for Speed oyununu gerçek hayata taşıyan 1967 doğumlu ralli pilotu ve usta driftçi Ken Block’u tanımayan yok. Ge&cDevamını Gör..

Yeni B-MAX ile Hayata Kapılarınızı Açın!
Yeni aracımız B-MAX otomobil dünyasının tabularını yıkarak bir ilke imza atDevamını Gör..

NFS: Most Wanted’a Ford Çıkarması!
Efsanevi yarış oyunu Need For Speed’in 2012 yılının Haziran ayında çıkan 4. nesil oyunu Most WantDevamını Gör..

Ford Budan Online Randevu Formu
Lastiğin Fonksiyonları

Lastiğin Fonksiyonları

Lastiğin işlevi ve varlık nedeni, aracınızın bir parçası olmasının çok ötesindedir. Lastik, aracınızın yolla temasını sağlayan tek bağlantısıdır. Lastiğin en önemli fonksiyonlarından başlıcaları araç hareketini başlatma ve durdurma, aracın yükünü taşıma, düzgün ve emniyetle viraj almasını sağlama ve yol sarsıntılarını azaltarak sürüş konforunu sağlamak olarak sayılabilir.

Lastik nedir?

Lastik belli bir süre içinde, belli sıcaklık ve basınç altında, istenilen şekil ve boyutta pişirilen kauçuk, kord bezleri ve çelik tellerden meydana gelmiş, aracın yol ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçasıdır.

Lastiğin Görevleri

Aracın yükünü kaldırmak : Lastik, üzerindeki belirli bir yükü, gerekli yüksek basınçlı havayı muhafaza ederek taşır.

Aracın hareketini ve durmasını sağlayan kuvvetleri zemine iletmek : Zemin yüzeyine transferi sağlayarak, motorun oluşturduğu tork ve aktarma organlarından gelen kuvvet ile aracın hareketini/çekişini, fren sisteminin oluşturduğu frenleme kuvveti ile de duruşunu sağlar.

Aracın yönünü isteğe uygun olarak değiştirmek ve sabit tutmak : Sürücü kontrolu ile aracın, yüksek hızda düz hatta seyretmesini, slalom benzeri manevralar ve virajlarda kayma ve savrulmasını önleyerek emniyeti sağlar.

Zemin yüzeyinin etkisi ile oluşan sarsıntıları azaltarak sürüş konforu sağlamak :


Lastiğin Performansını ve Ömrünü Neler Etkiler?

Hava Basıncı

Lastiğin hava basıncının gerekenden az ya da çok olması, tamiri mümkün olamayacak hasarlara yol açabilir. Ayrıca, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına neden olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmelidir. Araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine mutlaka uyulmalıdır.

Rot Ayarı

Aracınızdaki mekanik ve süspansiyon sistemindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz, aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek bir mekanik tamir ve bakım masrafına yol açar

Balans Ayarı

Jant ve lastiğinizin kütle dağılımına uygun olarak dengede tutulması gerekir. Yoksa, özellikle hızlı sürüşte, zıplama, yalpalama gibi rahatsızlıklar konforunuzu etkileyecek, lastiklerinizde düzensiz aşınma görülecektir.

Rotasyon

Lastikleriniz araçta takılı oldukları her ayrı pozisyonda değişik aşınma özellikleri gösterir. Lastiklerinizin yerini periyodik olarak değiştirin. Bu, lastiklerinizin ömrünü uzatır.

Lastiklerin Düzensiz ve Çabuk Aşınma Nedenleri

Mekanik Düzensizlikler

Öne Açıklık

Normal düzeni toe-out şeklinde olan araçlarda, yanı dingil üzerindeki tekerleklerin ön tarafı arka taraflara oranla normalden daha açık olursa, lastik tabanının dış kenarlarında tüylenme biçiminde aşınmalar oluşur.

Öne Kapalılık

Normal düzeni toe-in şeklinde olan araçlarda aynı dingil üzerindeki tekerleklerin ön tarafı arka tarafına oranla normalden fazla kapanık olursa, lastik tabanının iç kenarlarında tüylenme biçiminde aşınmalar oluşur.

Kaster

Araca yandan bakıldığında dingil ekseninin tekerlek düşey ekseni ile yaptığı açıya kaster denir. Kaster düzgün bir sürüş sağlar. Kaster açısının normalden farklı olması aracın gezinmesine, lastikle düzensiz ve çabuk aşınmalara sebep olur.

Dışa Yatıklık

Kamber, direksiyonda konfor ve kolaylık sağlamak amacıyla lastiklerin yere basan alt kısmının, üst kısmına gore daha açık (negatif kamber) veya kapalı (pozitif kamber) olmasıdır. Aşırı derecede pozitif kamberde lastiğin dış omuzu, negatif kamberde iç omuzu aşınır.

Sarkık Akslar

Bu tür arıza yükün lastik üzerine dengesiz dağılımına sebep olur. İç taraftaki lastikleri yükün daha büyük bir bölümünü taşımak zorunda kalır.

Bozuk veya Eskimiş Amörtisor

Bozuk ya da eskimiş amortisörler de düzensiz lastik aşınmasına neden olur.

Tandem (Bağımsız) Tekerlekler

Normal düzeni toe-out şeklinde olan araçlarda yanı dingil üzerindeki tekerleklerin ön tarafı arka taraflara oranla normalden daha açık olursa, lastik tabanının dış kenarlarında tüylenme biçiminde aşınmalar oluşur.

Eğri Şasiler

Normal düzeni toe-in şeklinde olan araçlarda aynı dingil üzerindeki tekerleklerin ön tarafı arka tarafına oranla normalden fazla kapanık olursa, lastik tabanının iç kenarlarında tüylenme biçiminde aşınmalar oluşur.

Frenlerdeki Bozukluklar

Araca yandan bakıldığında dingil ekseninin tekerlek düşey ekseni ile yaptığı açıya kaster denir. Kaster düzgün bir sürüş sağlar. Kaster açısının normalden farklı olması aracın gezinmesine, lastikle düzensiz ve çabuk aşınmalara sebep olur.

Diğer:

Kamber, direksiyonda konfor ve kolaylık sağlamak amacıyla lastiklerin yere basan alt kısmının, üst kısmına gore daha açık (negatif kamber) veya kapalı (pozitif kamber) olmasıdır. Aşırı derecede pozitif kamberde lastiğin dış omuzu, negatif kamberde iç omuzu aşınır.

Hız

Bu tür arıza yükün lastik üzerine dengesiz dağılımına sebep olur. İç taraftaki lastikleri yükün daha büyük bir bölümünü taşımak zorunda kalır.

Sert Durma ve Kalkmalar

Bozuk ya da eskimiş amortisörler de düzensiz lastik aşınmasına neden olur.

Sıcaklık

Bozuk ya da eskimiş amortisörler de düzensiz lastik aşınmasına neden olur.

Lastikteki Hava Basıncının Aşınmaya Etkileri

Az Hava

Bu durum aşırı bir esnemeye sebep olur. Dolayısıyla oluşan fazla ısı, lastiğin arızalanmasına yol açabilir. Aynı zamanda tabanın dış kenarlarında fazla miktarda aşınma görülür.

Fazla Hava

Bu durum lastiğin yol arızalarına direncini azaltır. Yerle temas azaldığından sürüş rahatlar. Aynı zamanda taban ortasında aşırı aşınmaya sebep olur ve lastiğin sadmeyi azaltma özelliği çok azalır.

Normal Hava

Bu durum lastik tabanı yola tam olarak uyum sağlar.

Lastikte Yer Değiştirme ve Rotasyon

Bir araçta ön ve arka lastikler, hatta sol ve sağ tarafta bulunan lastikler farklı aşınma gösterdikleri için eş aşınmayı sağlamak, lastik ömrünü ve sürüş konforunu artırmak için radyal binek lastiklerinin her 10.000 km, çapraz binek lastiklerinin ise her 5.000 kmde bir yerleri değiştirilmelidir.

Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları Lastiğin Fonksiyonları